Mikz - UX för app och webb

Vårt arbete

Idén bakom Mikz är enkel: mobil marknadsföring på användarnas villkor. Men för att ta steget från idé till en fullt fungerande tjänst så krävdes en hel del arbete. Det har varit fantastiskt roligt att få arbeta med Mikz, och vara en del i att forma en modern och framåtsträvande lösning för smart mobil marknadsföring. Resultatet blev en tjänst som sätter användaren i centrum och ger varje person förmånen att skapa sin egen galleria full av förmånliga erbjudanden och spännande nyheter - och den som bestämmer vad som ska finnas där är användaren själv. Tjänsten ryms i en mobil-app som finns tillgänglig både för iPhone och Android.

Det första vi gjorde var faktiskt att sätta oss ned med vår kund och ge oss på att definiera vad Mikz skulle bli för något. Det blev början på ett omfattande arbete där ett fullfjädrat koncept mejslades fram ur en god idé, en strategi tog form med modeller för vinst och distribution och målgrupp och positionering fastslogs. Tack vare ett väl genomfört förarbete hade vi sedan en stadig grund att bygga från.

Vi fick också förtroendet att tillsammans med kunden utforma användarupplevelsen för mobil-appen. Vi lade ned mycket energi på att skapa en snygg och attraktiv miljö där användare gärna vistas och där varumärken är angelägna om att synas. 

Som entreprenörer inom marknadsföring förstod förstås Mikz grundare vikten av effektiv kommunikation för att sälja sin produkt. För att snabbt och med minsta möjliga motstånd förklara tjänsten Mikz och möjligheterna med mobil marknadsföring för potentiella annonsörer så gjorde vi en kort informationsfilm. Vi byggde upp manus, skapade grafik och animerade tills vi hade en film som kunde presentera Mikz erbjudande och fördelar på 90 sekunder blankt, och som idag används som presentationsmaterial för att locka annonsörer. Givetvis såg vi till att filmen följde samma stil och ton som Mikz övriga kommunikation. Vi gjorde även en samling instruktionsfilmer som ett pedagogisk sätt att förklara hur man använder Mikz.

Under 2013 hjälpte vi till att ta Mikz till nästa nivå då Mikz 2.0 släpptes - en ny version av den alltmer populära appen, där vi hade jobbat vidare med grafiken och vässat upplevelsen ytterligare. Samtidigt släpptes också Mikz nya webbplats, där vi har designat och utvecklat gränssnittet. Webbplatsen utgör en kanal för marknadsföring till smartphone-användare samtidigt som den riktar sig till annonsörer och samarbetspartners. Självklart gjorde vi webbplatsen responsiv då Mikz riktar sig till mobil-användare. Vi har i tillägg till webbplatsen och appen även tagit fram ett webbgränssnitt med skön UX för Mikz administrationsverktyg. Mikz använder sig av en egen-utvecklad backend-lösning för att driva tjänsten. För att lösa våra uppdrag arbetade vi både direkt mot back-end lösningen och mot ett applikationsprotokoll (API).

Milou är stolta över att ha varit delaktiga i att ta fram en smart och snygg mobil-app som idag har laddats ned över 100 000 gånger (maj 2013).

Bakgrund

Mikz är en tjänst som lanserades för allmänheten 2012. Med Mikz får användaren ta del av nyheter och erbjudanden från varumärken som han/hon själv gillar och har valt ut. Därför slipper användaren oönskade meddelanden, och varumärken når ut till rätt målgrupp på ett kostnadseffektivt och miljömedvetet sätt. Varumärket Mikz är skapat av bolaget Danir Marketing AB, som har samarbetat med Milou sedan Mikz var på idé-stadiet. 

Uppdrag

    • Affärsstrategi
    • Webbplats 
    • Administrationsverktyg
    • Animerad film
    • UX för app (iPhone/Android)
    • Koncept
    • Interaktionsdesign
    • Grafisk design
    • Responsiv design
    • Gränsnittsutveckling
    • Talmanus

När

Under hösten 2012 lanserades den första versionen av appen Mikz, och filmen vi gjorde fungerade som ett stöd vid uppstarten. Våren 2013 släpptes appen Mikz 2.0, med en ny och ännu mer attraktiv användartupplevelse. Därtill släpptes en ny version av webben mikz.com.

Vi som var med

  • Patrik Jonsson
  • Jessica Söderlund
  • Danne Håkansson
  • Jesper Gunnarsson
  • Sebastian Carlson
  • Daniel Hansson
  • Christian Direnius
  • Frans Andersson

Kontakta oss

Fler kontaktuppgifter