Sociala medier 2024 – 5 snabba tips!
Sociala medier 2024, hur ska man tänka? I år firar Facebook hela 20 år och mycket har hänt sedan starten. Många av våra mest populära sociala medie-plattformar har ett gäng år på nacken och landskapet är i ständig förändring. I den här artikeln ger vi fem tips på saker att fundera över när du jobbar med sociala medier i år.
- Kunskap
Idag använder 85% av svenskarna sociala medier dagligen. Beteendet har ändrats över tid och ser olika ut på olika plattformar. Men en sak kan vi vara säkra på – det är definitivt en kanal vi kan och bör använda för att nå våra kunder.
Välj dina plattformar med omsorg
I början av social media fanns ofta mentaliteten att man skulle hoppa på allt nytt som kom. En strategi som kanske gav mer stress än nytta givet att man också behöver jobba aktivt med sitt innehåll.
Här är några saker att fundera över när du väljer plattformar.
Målsättning
Hur ser din målsättning ut? Vilken/vilka plattformar kan hjälpa dig att nå dem? Fundera på din verksamhet och vilka plattformar som lämpar sig för dina mål. Ställ dig även frågan hur dina produkter eller tjänster lämpar sig för de plattformar du vill använda.
Målgrupp
Hur ser din målgrupp och deras beteende ut när det gäller de olika plattformarna? Här har du säkert en del bra insikter från dina analysverktyg, interna säljsystem, marknads- och kundundersökningar eller dylikt som kan hjälpa dig att lära känna din målgrupp bättre. Använd även gärna generell statistik som till exempel Svenskarna och internet som släpps en gång om året. Här hittar du massor av värdefulla insikter.
Konkurrenter
Gör en konkurrentanalys! Att lära sig av sina konkurrenter är ett riktigt bra hack när du arbetar ut din egen strategi. Vilka plattformar använder de sig av och hur? Vad verkar funka bra och vilka dåliga exempel har de?
Värdera dina resurser
Ett stort problem för många företag när det kommer till sociala medier är att det faktiskt är tidskrävande att göra det riktigt bra. Finns tiden att driva dina plattformar på ett bra sätt? En död profil kanske ändå inte gör någon nytta. Även om man kan (och många gör det) cross-posta samma innehåll på alla kanaler – är det en bra idé? Fundera på hur många plattformar du mäktar med på ett smart och väl utfört sätt.
Tillgänglighet i sociala medier
Under nästa år skärps kraven på tillgänglighet för många produkter och tjänster. Detta för att säkerställa att informations- och kommunikationsteknik i EU är tillgängliga och inkluderande för personer med funktionsnedsättning och andra med specifika behov. Här kan du läsa mer om vilka produkter och tjänster som berörs.
Dessa krav är även bra att tänka på när man jobbar med sociala medier så långt det är möjligt. Nedan hittar du en kort checklista med saker att tänka på för att öka tillgängligheten i dina sociala medier.
Tillgängliga texter
Skriv tydligt och enkelt
Ofta krånglar vi till det i onödan. Skriv korta och tydliga meningar utan komplicerade ord. Tänk på din målgrupp och skriv på ett sätt som tilltalar dem. Tala med bonden på bondens språk. Om du behöver dela mycket information, dela upp i kortare stycken för att skapa tydlighet.
Skiljetecken och versaler
För en vän av ordning är detta såklart en självklarhet. För skärmläsare är det en nödvändighet. Att använda korrekt interpunktion och versaler är direkt avgörande för att skärmläsaren ska kunna återge begriplig information till användaren.
SkRiV iNtE sÅhÄr.
Hashtags
Börja varje nytt ord med stor bokstav. Alternativt första ordet med liten bokstav men alla efterföljande ord med versal. Placera dina hashtags i slutet av din caption eller i en kommentar och överanvänd inte.
Gör så här: #SocialaMedier #MilouCommunication #DetBlirLättareAttFörstå eller såhär:
#socialaMedier #milouCommunication #detBlirLättareAttFörstå
Gör inte så här: #socialamedier #miloucommunication #detblirsvårareattförstå
Länkar och hypertext
När det är möjligt, skriv beskrivande hypertexter till dina länkar.
Gör så här: Besök ”vår sida om tillgänglighet för sociala medier.”
Gör inte så här: Att bara välja ”klicka här” är en dålig idé ur ett tillgänglighetsperspektiv.
Emojis
Vi älskar dem. Men ur ett tillgänglighetsperspektiv är de inte toppen. 🥹 Varje emoji har en beskrivande text som skärmläsaren läser ut. Använd sparsamt med emojis och placera dem helst i slutet av texten.
Stylad text
Ett populärt grepp på sociala medier som kan dra ner tillgängligheten. Dels för att hjälpmedel inte kan identifiera texten och således inte läsa ut orden. Dels för att plattformen inte nödvändigtvis kan förstå orden och då påverkas sökbarheten också negativt.
Tillgängliga bilder och grafik
Alt-texter
För att göra ditt bildinnehåll mer tillgängligt ska du lägga till en beskrivande alt-text. Ett enkelt sätt att göra dina bilder mer tillgängliga!
Text på bilder
”Flattened copy” eller text som läggs på en bild/grafik och görs ut som en bildfil blir inte tillgänglig då t. ex. skärmläsare inte kan läsa ut texten. Om texten är viktig för din post, lägg den i din caption. Du kan givetvis använda text på dina bilder också, men se bara till att det viktiga finns med i texten.
Färger och kontraster
Välj alltid färger som kontrasterar på ett bra sätt. Blå text på blå bakgrund kan till exempel bli svårt att läsa.
Tillgängliga videos
Undertexter
Det absolut enklaste sättet att tillgänglighetsanpassa dina videor är att lägga till undertexter. På så vis kan t. ex. en person som inte hör ta del av innehållet och förstå på ett bra sätt.
Våga prova AI!
AI är verkligen på tapeten och har varit ett tag nu. Det finns flera smarta sätt att använda sig av AI när man skapar innehåll för sina sociala medier.
Generera texter
ChatGPT tog oss med storm och blev en stor snackis när det lanserades hösten 2022. Med hjälp av detta verktyg kan man snabbt generera mängder med text på bara några få sekunder. Ett bra verktyg för att få inspiration och skapa en grund när du ska jobba ut texter. Vi rekommenderar såklart alltid att man redigerar texterna man får ut.
Generera bilder
När det kommer till bildgenerering och AI behöver man oftast betala en licensavgift för att komma åt den bästa programvaran. Men kostnaden behöver inte vara speciellt stor och resultaten blir i många fall riktigt skarpa. Värt att spana in är Midjourney och Dall-e.
Social search – bli sökbar på sociala medier
Du har säkert gjort det redan, sökt efter en viss typ av innehåll på en social plattform istället för den sedvanliga Googlingen. Social search handlar helt enkelt om att optimera för sök, även i sociala medier.
Hur gör man då? Här kommer en snabb checklista!
För att öka sökbarhet
Använd viktiga sökord i dina profiler, captions, hashtags och alt-texter för bilder/videos. I videomaterial är det också viktigt att använda sökord i själva ljudet. På så vis kan ditt innehåll kategoriseras och kopplas till specifika sökord och i större utsträckning dyka upp i sökresultaten på de olika plattformarna.
Ta hänsyn till sökbeteenden
Skapa innehåll efter vad människor söker efter relaterat till din verksamhet. Tänk på precis samma sätt som när du jobbar med en sökords-strategi för det vanliga webbsöket.
Vad trendar?
Håller du koll på vad som trendar just nu? Det kan löna sig att ha koll på vad som är populärt just nu för att kunna skapa innehåll som möter dessa rådande trender. På så vis ökar du dina chanser att fånga upp fler i det sociala söket. Rid på vågen!
Nya funktioner – använd dem!
Det poppar ständigt upp nya funktioner på plattformarna. Vi minns fortfarande när Instagram lanserade sina stories 2016. Det var mycket snack om huruvida Snapchat skulle överleva eller om Instagram stories ens skulle funka. Sedan dess har det hänt mycket och det är definitivt ett av Instagrams mest välanvända format.
Våga använda plattformarnas nya funktioner, ofta blir du premierad om du gör det och kan öka din räckvidd avsevärt. Du blir dessutom pionjär och visar att du hänger med och har koll.
Hoppas du fått med dig något värdefullt! Om du vill veta mer om hur vi jobbar med sociala medier eller vill ha en offert, kontakta oss gärna!
Vi kan sociala medier!
Vi hjälper dig med allt som har med sociala medier att göra, strategi, närvaro och annonsering. Kontakta oss så hittar vi en lösning som funkar för just dig.
hello@milou.se