Globalt varumärke – Svenskt design
Compuverde kom till oss och ville ha en strategi samt kommunikation kring sitt varumärke och sin revolutionerande produkt inom digital lagring. Vi satte därför igång med ett arbete för att sätta en varumärkesstrategi samt kommunikation för att Compuverde skulle växa och synas.
- Design
- Kommunikation
- Koncept
- UI
- Utveckling
- Varumärke
Varumärket
Egentligen började vi arbeta med strategierna kring Compuverdes marknadsposition och närvaro innan vi ens hade kommit på namnet. Men sedan, när visionen om globalt varumärke började manifestera sig – ett varumärke som inte bara syftade till att leverera mycket värde till kunderna utan också hade extrema ambitioner kring miljöeffekten – föll namnet snabbt på plats.
Namnet Compuverde kan lätt uttalas och förstås på de flesta språk och skapa en omedelbar igenkänning, även om du inte har hört talas om företaget tidigare. Och genom varumärkets rena gröna bas och starka uttryck i illustrationer och piktogram låter vi den grafiska designen bli en bärare av den skandinaviska bakgrund och värderingar som formar företaget. Genom alla kanaler skapade vi kommunikation för – hemsida, tryckt material, presentationer, film – en språktonalitet som balanserar avancerad teknik och mer tillgängliga kundnytta. Och det är kanske det vi är mest stolta över – att mycket målmedvetet och framgångsrikt gå ut på marknaden med extremt komplex teknik på ett enkelt och förbrukningsbart sätt.
Kommunikation och webbplats
Vi designade UX för vidare utveckling av hemsidan som blev ett epicentrum för kommunikationen då hemsidan var ett verktyg för även sälj, support och kunskapsdelning. Kommunikation och copywriting för hemsida, presentationer, filmer och print gjordes för att skapa en gemensam tonalitet. Produktion av grafiskt material, bilder och även filmer producerades för att verkligen slå igenom bruset, allt för att synas och höras. Compuverde tog snabbt fart och växte även internationellt efter genomslaget på svenska marknaden. Vi satsade på unik kommunikation och internationella samarbeten för att lyckas, och det gjorde vi!
Compuverde är ett case vi är väldigt stolta över. Dels för företagets fortsatta succé, dels för att vi fick visa vår bredd av kunskap. Varumärkesstrategi, grafisk design, UI/UX, webbutveckling och copywriting tillsammans från samma byrå skapar en symbios i projektet vilket vi tror är en del i succén.
Relaterade case
Kom närmare hemkänslan
Din resa genom gröna Kronoberg
Hör av dig!
Vi på Milou hjälper gärna till och tar din kommunikation till nästa nivå. Skicka ett mail till oss idag, så hittar vi en lösning för din verksamhet.
hello@milou.se